In de volksmond is Garrett misschien wel het bekendste turbo merk van de geschiedenis die terug gaat naar 1954
Volgens Garrett zelf staat de naam Garrett staat synoniem voor geavanceerde en gedifferentieerde technologieënvoor emissiereductie en energie-efficiëntie.
70 jaar technologisch leiderschap
De technologieën en innovaties van Garrett zijn gebruikt door bijna elke grote autofabrikant ter wereld, wat resulteert in meer dan 130 miljoen voertuigen met onze producten in gebruik over de hele wereld. We leven onze missie na door gedifferentieerde oplossingen te leveren die de energie-efficiëntie verhogen en emissies verlagen voor turbo-, hybride en geëlektrificeerde toepassingen.
John Clifford Garrett, een ingenieur met een passie voor luchtvaart en innovatie, richtte het bedrijf op dat een hoeksteen van de turbolaadtechnologie zou worden. Vanaf de begindagen als een op de luchtvaart gericht bedrijf tot de diversificatie naar turboladers voor auto's, heeft Garrett in de voorhoede gestaan van het opvoeren van motoren en heeft het het landschap van de automobielsector vormgegeven met zijn van de luchtvaart afgeleide expertise.
Het verhaal van de turbocompressor begint in 1954, toen de T15-turbo van Garrett werd gekoppeld aan de D9-rupsmotor van Caterpillar. Hoewel de toepasselijk genaamde Oldsmobile Jetfire Turbo Rocket in 1962 de eerste productieauto met turbo werd, was de impact van de technologie aanvankelijk groter in commerciële voertuigen.
In 1967 selecteerde Deere de Garrett T04 turbo voor zijn assortiment landbouwtractoren en de hele industrie volgde toen motorfabrikanten de wederzijdse voordelen erkenden van betere prestaties, een hoger koppel en een verbeterde brandstofefficiëntie voor zijn commerciële dieseltoepassingen.
Turbo voor de massamarkt
Halverwege de jaren 70 was het turbotijdperk voor vrachtwagens in volle gang - 30 jaar later was zo ongeveer elk commercieel dieselvoertuig uitgerust met steeds geavanceerdere turbo's. Voor personenauto's bleken de jaren 70 een goede periode. Voor personenauto's bleken de jaren 1970 een keerpunt te zijn voor de turbo-industrie, maar het was in de jaren 1990 dat turbo's mainstream en wereldwijd werden met de nieuwe VNT-technologie (Variable Nozzle Turbine) van Garrett.
Met de VNT-turbo kon de Fiat Croma uit 1991 de uitlaatgasstroom direct aanpassen aan specifieke motorvereisten. En toen Volkswagen-Audi de VNT-technologie koppelde aan zijn 1.9L dieselmotor voor de lancering op de Frankfurt Motor Show in 1995, werd de symbiotische fit tussen turbocharging en dieselmotoren met directe injectie bevestigd... en evolutie werd revolutie.
In de commerciële dieselarena werden turboladers al snel overgenomen door Deere landbouwtractoren. Het Garrett® TO4-model vond zijn weg naar steeds meer commerciële dieseltoepassingen naarmate motorfabrikanten de wederzijdse voordelen van betere prestaties, een hoger koppel en een verbeterde brandstofefficiëntie erkenden. Tegen het midden van de jaren 1970 was het turbotijdperk voor vrachtwagens in volle gang - 30 jaar later is zowat elk commercieel dieselvoertuig uitgerust met meer en meer gesofisticeerde turboladers. Voor personenauto's bleken de jaren 1970 een keerpunt te zijn voor de turbo-industrie. De Porsche 911 Turbo (KKK-turbo met Garrett® wastegate) werd onthuld in 1975, maar het was in 1977 dat de Saab 99 de voordelen van turbotechnologie bij een breder publiek introduceerde met een 2-liter benzineauto met turbocompressor die hetzelfde prestatieniveau haalde als een normaal geaspireerde 3-liter motor. Dit werd al snel gevolgd door de Mercedes 300 Turbo Diesel, die automobilisten brandstofefficiëntie en indrukwekkende rijeigenschappen bood. Buick kondigde toen aan dat de Buick Regal en Le Sabre sportcoupes van 1978 van een turbo voorzien zouden worden.
In de daaropvolgende 20 jaar lanceerden fabrikanten model na model van steeds geavanceerdere personenauto's met turbo. Ironisch genoeg, hoewel de technologie een impuls kreeg in de VS, zou de turbo zijn grootste impact hebben op personenauto's in Europa, waar meer dan 50% van de personenauto's nu een turbo heeft. Vandaag de dag kijken fabrikanten over de hele wereld naar de technologie om brandstof te besparen en te voldoen aan de steeds strengere emissienormen die worden toegepast in de VS, Europa en Azië.
Triomfen uit de racerij
De aanwezigheid van Garrett in de motorsport strekt zich uit over de meest gerenommeerde racecircuits ter wereld, waaronder Formule 1 met de Scuderia Ferrari en Formule 2, FIA World Rally en de 24 uur van Le Mans. Het is zelfs zo dat teams die Garrett turbo's gebruiken al 24 jaar op rij hebben gewonnen in Le Mans, wat de betrouwbaarheid en prestaties van onze producten in veeleisende omgevingen onderstreept. Garrett heeft een integrale rol gespeeld in de triomf van raceteams van wereldklasse, van de recente overwinningen met Ferrari AF Corse tot een geschiedenis van overwinningen met onder andere TOYTA GAZOO Racing, Porsche LMP Team en Audi Sport.
Garrett is een pionier in de race- en prestatie-industrie. We zijn toegewijd aan het ontwikkelen en produceren van de veiligste en best presterende turbochargers en accessoires in de industrie. Al tientallen jaren leveren we boosting-oplossingen die raceteams hebben geholpen races, kampioenschappen en wereldrecords te winnen. Tijdens de Indianapolis 500 van 1969 kwam een Garrett TE06 geboost Lotus-Ford raceauto als eerste over de finish.
De Garrett ingenieurs zijn doorgegaan met het ontwikkelen van nieuwe producten voor racefanaten die een breed scala aan boost oplossingen bieden voor bijna elke gasmotor. Van 1.4L - 12.0L motoren en 140 - 3000 pk. Bekijk onze complete lijn turboladers, interkoelers, kleppen en voertuig specifieke prestatieproducten.
Garrett ontving zijn eerste patent voor de elektrificatie van turboladers in 2002 en maakte de snelle toepassing van turboladers in hybride voertuigen mogelijk. Voortbouwend op ons erfgoed van innovatie in turbocharging, heeft Garrett het voortouw genomen in de overgang van de industrie naar elektrische boostingoplossingen voor hybride voertuigen, waardoor het brandstofverbruik en de CO2-reductie verder worden geoptimaliseerd. In 2022 lanceerden we onze eerste elektrische turbotechnologie (E-Turbo), die de lat hoger heeft gelegd door de prestaties, het brandstofverbruik en de CO2-reductie verder te verbeteren. De innovatie van onze E-Turbo-technologie werd bekroond met de PACE Award in 2021 en de productie werd opgestart in 2022.
Als wereldleider op het gebied van gedifferentieerde turbo- en hybride technologieën blijft Garrett innoveren om een hogere energie-efficiëntie en lagere emissies te leveren voor de auto- en industriesector. We breiden ook alternatieve brandstoffen voor verbrandingsmotoren uit, zoals waterstof, waardoor een bijna emissievrije oplossing ontstaat. Nu het aantal emissieloze toepassingen toeneemt, is Garrett toonaangevend in de branche met een breed scala aan zeer efficiënte, duurzame brandstofcelcompressoroplossingen voor elektrische brandstofcelvoertuigen en heeft het twee baanbrekende producten geïntroduceerd, de E-Powertrain en centrifugale E-Cooling-systemen, die de belangrijkste uitdagingen voor elektrische batterijvoertuigen oplossen.
Innovatie tijdlijn
Het verhaal van Garrett turbotechnologie brengt enkele van de belangrijkste momenten in de autogeschiedenis in kaart.
2010 - HEDEN
2018: Elektrisch boosting-concept gelanceerd voor 48-volt elektrisch systeem, dat het motorvermogen en -koppel verhoogt en energie terugwint.
2018: cyberbeveiligingsoplossing van de volgende generatie voor de communicatie van voertuigsystemen en externe cellulaire en satellietconnectiviteit in première in Detroit.
2017: derde generatie twin-scroll benzineturbocompressor gelanceerd voor 4-cilindermotoren vanaf 1,5 liter, waardoor het vermogen toeneemt van 90kW/L tot meer dan 100kW/L en het koppel van 175Nm/L tot meer dan 200 Nm/L ten opzichte van de vorige technologie.
2017: compacte 'side-by-side' tweetraps Wastegate-VNT dieselturbocompressor met elektrische activering onthuld voor Opel Astra 1.6L motor, met snellere respons, tot 17 procent hogere vermogensdichtheid en 10 procent koppelwinst, met een reductie van NOx tot 20 procent en een CO2-uitstoot van 10 procent ten opzichte van de industrienormen.
2017: Garrett turbotechnologie boekt 18e opeenvolgende overwinning tijdens de befaamde 24 Uur van Le Mans endurance race en helpt het Porsche Motorsport LMP Team aan zijn derde opeenvolgende overwinning.
2017: Automotive News PACE “Innovation Partnership Award” met Volkswagen voor de Variable Nozzle Turbine (VNT) voor benzine, waarmee VW kosteneffectief het beste brandstofverbruik en de laagste kooldioxide-uitstoot (108 g/km) voor een voertuig van 1.250 kg kan bereiken via een turbine met variabele geometrie die is gekoppeld aan een 1,5 liter Miller-cyclusmotor.
2016: Tweetraps elektrische compressor voor brandstofcelaandrijflijnen onthuld voor Honda Motor Company's waterstofaangedreven Clarity Fuel Cell-voertuig, waarbij olievrije luchtlageringstechnologie wordt toegepast om emissievrije voertuigen vooruit te helpen.
2015: Garrett werkt samen met Scuderia Ferrari in de F1 en ontwikkelt een van de meest efficiënte turbocompressortoepassingen ooit, waardoor de 1.6L V6-motor een vermogen kan produceren dat gelijk is aan dat van een 16L bedrijfswagenmotor met turbocompressor in een fractie van de grootte.
2014: Winnaar van “Green Innovation” voor het “Monoblock Wastegate” ontwerp gekozen door PSA voor een nieuwe verkleinde 1.2L motor ter vervanging van de 1.6L viercilinder motor, waarbij computational fluid dynamics en eindige elementen analyse zijn toegepast om de systeemprestaties te optimaliseren.
2012: GTD, de nieuwste VNT™-generatie, wordt wereldwijd geïntroduceerd in een groot aantal EU6-toepassingen en dekt het volledige spectrum van motorverplaatsingen.
2012: Benzine DualBoost geïntroduceerd - een eerste turbo in de industrie die gebruik maakt van een axiale turbine die vaker wordt aangetroffen in ruimtevaarttoepassingen, gekoppeld aan een dubbelzijdige compressor.
2011: De Range Rover TDV8 van 2011 is uitgerust met 's werelds eerste TwoStage Parallel Sequential-systeem op een V8 dieselmotor.
2011: John Deere Power Systems introduceert zijn 9L off-highway motoren met de tweede generatie VNT DutyDrive turbo voor het eerst gekoppeld aan elektrohydraulische bediening als onderdeel van een tweetraps systeem.2011: s Werelds eerste kogellagerturbo ontworpen voor het premium dieselsegment gelanceerd op Daimlers nieuwe 3.0L V6-motor.
2000 - 2010
2010: VNT DualBoost turbo met kogellager geïntroduceerd op Ford F250/350 diesel trucks.
2010: Honeywell benzineturbo wordt de eerste boost voor Fiat MultiAir 1.4L motor.
2010: Honeywell breidt het bereik van zijn kogellagertechnologieën uit van raceauto's en zware bedrijfsvoertuigen naar premium auto's, lichte dieselvrachtwagens en middelzware bedrijfsvoertuigen.
2010: Garrett rust de kleinste 2 cilinder turbodieselmotor uit in een belangrijke toepassing in India.
2010: Honeywell versterkt 's werelds zuinigste personenauto met vijf zitplaatsen - de VW Polo BlueMotion 1.2L diesel, met een toonaangevende CO2-waarde van 87 g/km.
2010: Honeywell geeft een boost aan de 2011 Chevy Cruze, die de hoogste score in zijn klasse haalt, namelijk 42 mpg op de snelweg.
2009: Innovatief TwoStage Parallel turbosysteem versterkt een van de meest spraakmakende auto's van het jaar: de Jaguar XF.
2008: BMW X-6 ActiveHybrid, 's werelds eerste turbo benzine-elektrische hybride, versterkt door Garrett technologie.
2008: Garrett versterkt de baanbrekende EcoBoost-motor van Ford Motor Company in de Lincoln MKS - het bewijs van de levensvatbaarheid van motorverkleining door middel van turbolading en de aankondiging van een nieuw turbotijdperk in de VS.
2007: Honeywell voorziet de Mercedes E320 Bluetech van turbolading, een schone dieselmotor voor de Amerikaanse markt.
2006: De eerste tweetraps parallelturbo ter wereld maakt zijn debuut op de Peugeot 407 en 607 en de Citroën C5 en C6 van de PSA-groep.
2004: De BMW Serie 1 wordt onthuld met de derde generatie VNT™ technologie.
2002: International keurt GT37 AVNT goed voor Ford Power Stroke-motoren voor F250 en F350.
2000: Smart introduceert diesel- en benzineturbomotoren vanaf 0,6 liter, met gebruik van Garrett's microturbo met gepatenteerd integraal lagerontwerp in de benzinemotor.
2000: Double Axle VNT of VNT DutyDrive turbo's worden geïntroduceerd op de DDC serie 50 busmotoren.
1990 - 2000
1999: BMW neemt de Rotary Electric Actuator (REA)-technologie op in zijn diesel turbo V8-motor voor de 7-serie.
1998: VW Golf en Audi A4 zijn de lanceringsauto's voor de tweede generatie VNT™-technologie.
1997: De eerste kogelgelagerde turbo voor commerciële dieselvoertuigen debuteert op de Nissan Diesel PF6T-motor.
1995: De TDI-revolutie begint, met Garrett's VNT™ Multivane die de Volkswagen-Audi 1.9L dieselmotor met directe injectie transformeert.
1991: Fiat plaatst een VNT™ turbo in de Croma en koppelt deze aan een 1.9L dieselmotor met directe injectie.
1990: De Chrysler Dodge Daytona Shelby Turbo-Z met interkoeling is de eerste auto die gebruik maakt van een VNT-turbocompressor met elektronische boostregeling.
1954 - 1989
1989: Nissan Diesel past de Garrett-technologie toe als 's werelds eerste VNT-turbo voor volumeproductie op zijn 12.6L voor zware vrachtwagens.
1988: Nissan Motors introduceert de Honeywell Garrett kogellager T2 op de benzinemotor voor het Silvia-model.
1982: Rolls Royce lanceert de eerste Bentley Mulsanne Turbo - een 6.75L benzinemotor met een enkele Honeywell Garrett T04B turbolader in combinatie met een Normalair-Garrett gescheiden wastegate.
1978: De Daimler Benz Mercedes 300 Turbo Diesel wordt gelanceerd met wastegate turbo.
1978: Buick begint met de productie van 's werelds eerste V6 met turbo, versterkt door Garrett.
1977: Renault luidt het turbotijdperk van de Formule 1 in, waarbij Garrett de eerste auto boost met een 1.5L turbomotor.
1968: Bobby Unser is de eerste winnaar van de Indianapolis 500 met een auto met turbo, waarbij Garrett de 2.75L Offenhauser boost.
1967: Deere landbouwtractoren kiezen Garrett T04 turboladers - de hele tractorindustrie volgt al snel.
1962: Oldsmobile Jetfire Turbo Rocket, uitgerust met Garrett T05 met geïntegreerde wastegate turbo, is de eerste personenauto met turbocharger.
1954: De Caterpillar D9 rupstrekker, die gebruik maakt van Garrett-technologie, wordt het eerste Amerikaanse dieselvoertuig met turbocompressor.
Turbo 53279900018 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.
Meer informatie over turbo 53279900018Turbo 282012A410 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.
Meer informatie over turbo 282012A410Turbo 779839-5045S - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.
Meer informatie over turbo 779839-5045STurbo 71785310 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.
Meer informatie over turbo 71785310Turbo 6842745 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.
Meer informatie over turbo 6842745Turbo 54409880042 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.
Meer informatie over turbo 54409880042Turbo 723341-12 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.
Meer informatie over turbo 723341-12Turbo 10009900091 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.
Meer informatie over turbo 10009900091Turbo 53169706002 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.
Meer informatie over turbo 53169706002