Mitsubishi MHI / MHE turbo

De eerste turbolader van Mitsubishi werd echter niet toegepast op een vliegtuig, maar op een scheepsmotor en leken in niets op de geavanceerde technologie die we vandaag de dag kennen.
Onder andere een gebrek aan de juiste metaal- en lagertechnologie stond hun vooruitgang in de weg en dit is iets wat tot op de dag van vandaag wordt geperfectioneerd.
De gebruikte materialen waren niet bestand tegen de hoge temperaturen in de motoren. Naarmate de materialen beter werden, werden ze geleidelijk toegepast op kleinere motoren.
In de jaren 60 begon Mitsubishi Heavy Industries turboladers toe te passen op zijn grote dieselmotoren. In de jaren 70 waren turboladers standaard op grote dieselschepen.
Het toepassen van turbochargers op auto's was echter een grotere uitdaging.

De eerste auto's met turbo's waren vrachtwagens en de eerste prototypen werden rond 1938 gemaakt. De eerste personenauto's met turbolader verschenen pas in de jaren 60, en zelfs toen waren ze nog erg onbetrouwbaar. In de jaren 70 werd het gebruik van turbo's erg populair in de Formule 1-racerij en zelfs vandaag de dag is dit nog steeds het beeld dat veel mensen van turbo's hebben.
De oliecrisis in de jaren 70 bracht echter ook een nieuw bewustzijn van brandstofbesparing met zich mee. “Downsizing” door middel van turbocharging bood een geweldige mogelijkheid voor schonere motoren, zonder vermogensverlies.

De eerste succesvolle toepassing op een personenauto was de Mercedes-Benz 300DS, die in 1978 op de markt kwam. Met zijn prestaties op het gebied van lage emissies en betere efficiëntie werd dit de eerste stap om de wereld te winnen voor de voordelen van turbocharging.
In 1980 begon MHI met de productie van turbochargers in Sagamihara in Japan. Het werd echter al snel duidelijk dat Europa de voorloper zou worden op het gebied van turbochargers, dus besloot MHI een groot deel van zijn Europese ontwikkeling en productie naar die markt te verplaatsen.
In 1991 produceerde MTEE zijn eerste turbocharger in Almere, Nederland, en de eerste projecten werden uitgevoerd voor BMW en Volvo.
In de jaren daarna volgden veel nieuwe baanbrekende technologieën. In 1992 was het MHI de eerste leverancier die een geïntegreerde bypassklep toepaste. En in 1994 ontwikkelde het MHI turboladers die bestand waren tegen veel hogere temperaturen door een turbinehuis van austenitisch roestvrij staal te maken.
Drie jaar later werd echter een nog belangrijkere technologie geïntroduceerd met de uitvinding van het turbinehuis met dubbele scroll. Door de uitlaatgassen van elke cilinder gescheiden te houden, kon de twin scroll de energie uit de uitlaatgassen veel efficiënter benutten.
Dit was een grote stap in de richting van een verdere vermindering van het turbogat.

In 1999 werd MHI de eerste leverancier van een TiAl (titanium aluminium) turbinewiel. TiAl heeft een lagere dichtheid dan conventioneel turbinewielmateriaal, waardoor het wiel veel gemakkelijker draait.
In 2001 leverde het MHI het eerste geïntegreerde austenitische roestvrijstalen spruitstuk, dat de doorstroming en verpakking aanzienlijk verbeterde. En in 2005 leverde het MHI het eerste magnesium compressorwiel, dat veel lichter was dan het conventionele materiaal.
Een andere grote stap voorwaarts voor turboladers was de introductie van de VG (variabele geometrie) turbo. De eerste personenauto met een VG-turbo - de Japanse Honda Legend - kwam in 1988 op de markt[3].
Op dat moment was deze technologie nog beperkt en het duurde enkele jaren voordat deze zou aanslaan. De VG-turbo had duidelijke voordelen omdat hij zich kon gedragen als zowel een kleine als een grote turbocompressor dankzij het roterende schoepensysteem in de turbine-inlaat. Hierdoor kon de VG-turbo een smal keelgebied maken bij het opstijgen, waardoor het turbogat werd verminderd en tegelijkertijd een hoge stromingscapaciteit bij maximaal vermogen werd geboden. MHI begon in 1984 met de ontwikkeling van VG-turboladers voor vrachtwagentoepassingen en begon in 1994 met de massaproductie. MHI's VG-turboladers voor personenauto's werden in 2001 gelanceerd en deze nieuwe technologie verspreidde zich snel naar de Europese markt.
Het toepassen van twee turbo's op een motor is een populaire trend om het vermogen te maximaliseren en tegelijkertijd het turbogat te verminderen. Maserati was de eerste die deze opstelling al in 1981 gebruikte en Bugatti gebruikte zelfs een opstelling met vier sequentiële turbo's op een W16-motor.
Het tweetraps concept is meestal zo opgezet dat de kleinere turbocompressor wordt gebruikt voor lagere toerentallen en de grotere voor hogere toerentallen (terwijl het bi-turbo concept meestal uit twee turbocompressoren van identieke grootte bestaat).
MHI leverde de BMW N54 motor in 2006 met een sequentiële turbo-opstelling, die “TwinPower Turbo” werd genoemd. Deze motor werd zeer succesvol en won diverse prijzen.

De toekomst van turbolading

De geschiedenis van de turbocompressor is nog lang niet voorbij. De hoge eisen voor emissiereductie en elektrificatie maken de weg vrij voor nieuwe technologieën. Het volgende hoofdstuk in de geschiedenis van turboladers zal bestaan uit verschillende types elektrische boosting in 48V hybrides, een groeiende markt in VG voor benzinevoertuigen, lichtere en meer hittebestendige materialen en componenten, naast vele andere nieuwe functies. Bovendien, terwijl de Europese markt bijna volwassen is, zal er een enorme groei zijn in de vraag naar turbo's in andere delen van de wereld waar de emissiewetgeving een snelle inhaalslag maakt. MTEE is er trots op deel uit te maken van deze geschiedenis en we kijken uit naar wat de toekomst zal brengen.


Turbo 124255 voor voertuigen, bestel online
Turbo 124255

Turbo 124255 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

Meer informatie over turbo 124255
Turbo RHB5VI58 voor voertuigen, bestel online
Turbo RHB5VI58

Turbo RHB5VI58 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

Meer informatie over turbo RHB5VI58
Turbo 847277-0001 voor voertuigen, bestel online
Turbo 847277-0001

Turbo 847277-0001 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

Meer informatie over turbo 847277-0001
Turbo 4045458 voor voertuigen, bestel online
Turbo 4045458

Turbo 4045458 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

Meer informatie over turbo 4045458
Turbo 49S7703142 voor voertuigen, bestel online
Turbo 49S7703142

Turbo 49S7703142 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

Meer informatie over turbo 49S7703142
Turbo 2X0253019V voor voertuigen, bestel online
Turbo 2X0253019V

Turbo 2X0253019V - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

Meer informatie over turbo 2X0253019V
Turbo 53279806211 voor voertuigen, bestel online
Turbo 53279806211

Turbo 53279806211 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

Meer informatie over turbo 53279806211
Turbo 14411AA871 voor voertuigen, bestel online
Turbo 14411AA871

Turbo 14411AA871 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

Meer informatie over turbo 14411AA871
Turbo 452024-3 voor voertuigen, bestel online
Turbo 452024-3

Turbo 452024-3 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

Meer informatie over turbo 452024-3