Schwitzer turbo

De indrukwekkende geschiedenis van Schwitzer turbo's

Veel bedrijven die hun solocarrière begonnen in de zeer competitieve wereld van de turbo, verdwenen of gingen op in het organisatieschema van andere, sterkere bedrijven, maar behielden hun merk. Zo ook het Amerikaanse Schwitzer, officieel opgericht in 1918 in de staat Indianapolis door Louis Schwitzer. Een decennium later begon dit bedrijf, dat zich toelegde op de productie van schokdempers en andere onderdelen voor auto's, met de productie van zijn eerste turbocompressor. In 1952 werd een van de producten gekozen voor een Cummins diesel aangedreven racewagen en twee jaar later begon het met de productie van turbo's voor Caterpillar. Al in 1962 begonnen de technici van het Amerikaanse bedrijf samen te werken met KKK en Holset, een beweging die in 1999 zal resulteren in de integratie van Schwitzer in BorgWarner Turbosystems.

Borg-Warner Turbo Systems is een combinatie van twee turbochargerfabrikanten met een rijke geschiedenis in het ontwerpen, ontwikkelen en toepassen van turbochargers. Het in de VS gevestigde bedrijf dat door Borg-Warner is overgenomen, was de bekende Schwitzer Corporation. Het bedrijf werd in 1918 opgericht door Louis Schwitzer en begon met onderdelen en pompen voor het koelsysteem. Maar een van zijn grootste nalatenschappen die grotendeels onbekend is, is dat Louis Schwitzer de winnaar was van de eerste race op de Indianapolis Motor Speedway in 1909. Niet de eerste 500, maar de eerste. De eerste race was slechts 2 tot 5 mijl lang, maar in die tijd was het nog steeds een prestatie. Louis Schwitzer is altijd betrokken geweest bij Speedway en zijn naam staat in de Hall of Fame van de auto-industrie.

De chronologie van Schwitzer Turbo

  • 2010 - BorgWarner levert eerste turbo met geïntegreerd uitlaatspruitstuk van plaatstaal voor benzinemotoren, BorgWarner opent nieuwe productiefaciliteit in Ramos Arizpe (Mexico) om aan de groeiende vraag van de Noord-Amerikaanse markt te voldoen.
  • 2009 - BorgWarner lanceert het eerste geregelde 2-traps turbo-oplaadsysteem (R2S™) met variabele turbinegeometrie (VTG) voor een dieselmotor van een personenauto
  • 2008 - Uitbreiding van de fabriek in Oroszlany (Hongarije) om te voldoen aan de vraag van klanten,BorgWarner opent een nieuwe turboladersfaciliteit in Rzeszow (Polen), BorgWarner wint twee Automotive News PACE awards voor innovatie en milieuduurzaamheid voor zijn gereguleerd 2-traps turbo-oplaadsysteem (R2S™), BorgWarner wint een Automotive News PACE Innovation Award en een PACE Collaboration Award voor zijn VTG-turbocompressor voor benzinemotoren
  • 2005 - Serieproductie van de BV35, het kleinste lid van de VTG-turbofamilie van BorgWarner, Gereguleerde 2-traps supercharger (R2S) voor het segment van middelgrote bedrijfsvoertuigen gaat in serieproductie, Opening van de productievestiging in Pyongteak (Korea)
  • 2004 - Eerste VTG-turbocompressor met elektrische bladverstelling voor bedrijfswagens gaat in serieproductie bij BorgWarner, Eerste seriële toepassing van gereguleerde 2-traps supercharging (R2S) op een dieselmotor voor personenauto's, Oprichting van de joint venture Seohan Warner Turbo Systems in Korea,Uitbreiding van het ontwikkelingscentrum in Kirchheimbolanden, Duitsland
  • 2003 - Nieuwe BV-generatie met variabele turbinegeometrie voor personenauto's wordt door BorgWarner in serieproductie genomen, Eerste BV turbocompressor met elektrische bladverstelling gaat in serieproductie, 3K-Warner Turbosystems GmbH ondergaat een naamsverandering en heet nu BorgWarner Turbo Systems GmbH, Opening van een centraal logistiek centrum voor reserveonderdelen in Europa, Serieproductie van turboladers met variabele turbinegeometrie voor bedrijfsvoertuigen, Marktintroductie van R2S™ technologie voor scheepsmotoren, Productiestart voor compressoren van titanium.
  • 2001 - Oprichting van een assemblagefaciliteit voor turboladers in Oroszlany, Hongarije, Bouw van een ontwikkelingscentrum voor de Noord-Amerikaanse markt in Asheville
  • 2000 - Het ontwikkelingscentrum in Kirchheimbolanden gaat van start, Het hoofdkantoor van BorgWarner Turbo Systems verhuist naar Kirchheimbolanden, Marktintroductie van de nieuwe KP-serie, waaronder de kleinste turbocompressor voor dieselmotoren voor personenauto's, de KP31, Start van de productie van turboladers voor personenauto's met variabele turbinegeometrie (VTG), Overname van Schwitzer door BorgWarner en integratie in BorgWarner Turbo Systems samen met 3K-Warner, Inwijding van het nieuwe kantoorgebouw in Kirchheimbolanden, waarmee de eerste stap wordt gezet naar concentratie van 3K-Warner op de locatie Kirchheimbolanden, Start van de bouw van het wereldwijde turboladers ontwikkelingscentrum van BorgWarner Turbo Systems in Kirchheimbolanden, Uitbreiding van de productiecapaciteit van de fabriek in Kirchheimbolanden tot 1,5 miljoen turboladers per jaar
  • Productie van de 10 miljoenste turbocompressor in de geschiedenis van AG Kühnle, Kopp & Kausch, Oprichting van 3K-Warner Turbosystems GmbH als dochteronderneming van BorgWarner, na de overname van de divisie superchargersystemen van AG Kühnle, Kopp & Kausch.

    BorgWarner Automotive, 's werelds grootste toeleverancier voor de auto-industrie, neemt een meerderheidsbelang in AG Kühnle, Kopp & Kausch, Uitbreiding van de capaciteit van de fabriek in Kirchheimbolanden tot één miljoen turboladers per jaar.

  • 1994 - Marktintroductie van de nieuwe S-100 serie
  • 1992 - Marktintroductie van de nieuwe K0-serie voor personenauto's
  • 1986 - 1990 - Geleidelijke uitbreiding van de productiecapaciteit in Kirchheimbolanden tot 600.000 turbocompressoren per jaar
  • 1985 - Uitbreiding van de productiecapaciteit van de fabriek in Bradford, Groot-Brittannië
  • 1980 - Uitbreiding van de productie in Bradford, V.K., Start van de productie op de nieuwe productielocatie in Asheville, North Carolina
  • 1979 - 1981 Geleidelijke uitbreiding van de productiecapaciteit in Kirchheimbolanden tot 300.000 turboladers per jaar
  • 1978 - Start van de productie op de nieuwe locatie in Bradford, V.K.
  • 1975 - Start van de productie in Bradford, V.K. en Campinas, Brazilië
  • 1972 - AG Kühnle, Kopp & Kausch neemt de turboladerlijn van Eberspächer over,Ontwikkeling van de K-serie turboladers
  • 1962 - Samenwerking tussen Schwitzer (V.S.), AG Kühnle, Kopp & Kausch (Duitsland) en Holset (V.K.)
  • 1960 - Productie van turboladers begint in Kirchheimbolanden, Duitsland
  • 1954 - Productie van de eerste Schwitzer turbocompressor voor Caterpillar begint
  • 1952 - Ontwikkeling en productie van turboladers begint bij AG Kühnle, Kopp & Kausch, De eerste Schwitzer turbolader wordt gebruikt in een Cummins Diesel Racer
  • 1949 - Schwitzer brengt haar trillingsdempers op de markt.
  • 1928 - De eerste supercharger van Schwitzer
  • 1918 - Oprichting van de Schwitzer onderneming in Indianapolis/USA.
  • 1899 - Oprichting van de naamloze vennootschap Kühnle, Kopp & Kausch in Frankenthal, Duitsland
  • Turbo 2842475 voor voertuigen, bestel online
    Turbo 2842475

    Turbo 2842475 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

    Meer informatie over turbo 2842475
    Turbo 56209700004 voor voertuigen, bestel online
    Turbo 56209700004

    Turbo 56209700004 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

    Meer informatie over turbo 56209700004
    Turbo A2560900500 voor voertuigen, bestel online
    Turbo A2560900500

    Turbo A2560900500 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

    Meer informatie over turbo A2560900500
    Turbo 765176-5003S voor voertuigen, bestel online
    Turbo 765176-5003S

    Turbo 765176-5003S - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

    Meer informatie over turbo 765176-5003S
    Turbo 04E145721B voor voertuigen, bestel online
    Turbo 04E145721B

    Turbo 04E145721B - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

    Meer informatie over turbo 04E145721B
    Turbo A936090508080 voor voertuigen, bestel online
    Turbo A936090508080

    Turbo A936090508080 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

    Meer informatie over turbo A936090508080
    Turbo 129101 voor voertuigen, bestel online
    Turbo 129101

    Turbo 129101 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

    Meer informatie over turbo 129101
    Turbo 465439-2 voor voertuigen, bestel online
    Turbo 465439-2

    Turbo 465439-2 - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

    Meer informatie over turbo 465439-2
    Turbo 046156701C voor voertuigen, bestel online
    Turbo 046156701C

    Turbo 046156701C - Originele nieuwe turbocharger, geschikt voor diverse toepassingen en voertuigen. Neem contact op voor advies of bestel direct.

    Meer informatie over turbo 046156701C